tisdag 16 juli 2024

Tisdagstrion: SOL (en boktitel eller författare på varje bokstav)

 

Det är dags för denna veckas tisdagstrio. Sent för min del eftersom jag var med om en påkörning idag och har röntgat nacken. Ingen whiplashskada men lite irriterade muskler. Jag körde författare som bildar namnet SOL. 

 

 

1. Bergtagen av Camilla Sten. Detta är första boken i en trilogi om Järvhöga internatskola. Vi har köpt in den till skolan och jag läste den men jag tror inte den passade mina elever. 

2. Hur man botar en fanatiker av Amos Oz. Den här har jag också läst för jobbet men valt bort. Den är intressant men också svår om man inte läser mycket samhällskunskap och psykologi.

3. Citronen av Arnost Lustig. Den här läste vi faktiskt i år. Eleverna tyckte om den eftersom de alltid tilltalas av ungas kamp. Den gavs ut av Novellix och skolor kunde beställa utan att det kostade något mer än frakt. Vi tog en klassuppsättning av alla.

8 kommentarer:

  1. Bra trio, Amos Oz bok har jag oläst i bokhyllan, tack för påminnelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FrökenChristina17 juli 2024 kl. 19:53

      Värd att läsa. Det finns även en uppföljare på just denna.

      Radera
  2. Inte läst nån av dina. Novellix är en sympatisk utgivningsidé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FrökenChristina17 juli 2024 kl. 19:53

      Nej, de är något udda tror jag.

      Radera
  3. Amos Oz har jag läst. En berättelse om kärlek och mörker, en självbiografisk bok. synd att han inte blev äldre. han arbetade för en fredlig uppgörelse för Israel/Palestina - konflikten

    SvaraRadera
    Svar
    1. FrökenChristina17 juli 2024 kl. 19:55

      Ja, det stämmer. Synd att hans röst var rätt ensam ett tag.

      Radera
  4. Jag har inte läst någon av dem, men är nyfiken på Camilla Stens böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FrökenChristina23 juli 2024 kl. 09:15

      De är ganska bra. Jag måste läsa den sista delen snart.

      Radera