tisdag 23 april 2024

Tisdagstrion: Böcker som jag tror/vet skulle tåla en omläsning

 


Böcker som fungerar att läsa en gång till. Jag får väl ta några jag läst mer än en gång.

 

 

1. Persuaion av Jane Austen. Anne Elliot är väl egentligen för gammal för äktenskapsmarknaden och har de senaste åren tagit hand om sin far och äldre syster. Men pengar är inte familjens starkaste gren och familjegods säljs. En amiral köper den och på så sätt möts Frederick och Anne igen efter nästan 10 år. På ett sätt fungerar alla Austens böcker för omläsning men just den här säger ganska mycket om den lite äldre Austens sätt att skriva. 

2. Det går an av Carl Jonas Love Almqvist. Jag älskar att han kör hela sitt namn på alla böcker. Då vet du i alla fall vem du läser. Den fungerar och ska man undervisa i tidens känsla är väl Stockholmsäktenskap i Västergötland i början av 1800-talet stort.  

3. Förvandlingen av Franz Kafka. Det är en bok som ger mer ju fler gånger man läser den. Fast nu kanske jag har fått min dos. Jag har läst den sex gånger och även om jag älskar premissen kan det bli lite mycket upprepning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar