söndag 4 februari 2024

Mad Max Fury Road

 


Jag blir aldrig klok på den här filmen. Det är kanske för att jag inte riktigt hänger med i handlingen. Jag fattar att vi befinner oss i framtiden och att världen har gått under. Däremot verkar det finnas hur mycket olja som helst och människor har superlätt att bli mer dumma i huvudet än vanligt. 


Immortal Joe styr ett område med fattiga människor, avelsdjur (kvinnor som han skaffar barn med och sedan använder att pumpa ut modersmjölk, hans War Boys. Han skickar Furiosa för att hämta bensin och kulor. Hon har helt andra planer. Hon och fem av hans nya brudar ska fly. Det gör de relativt okej. En av de unga pojkarna har behov av blod så han har med sig en levande donator. I detta fall är det Max. Under en sandstorm händer ganska mycket och det blir så att Furiosa, Max och brudarna slår följe till det som Furiosa kallar The Green Place. 

Ja, eller nja. Jag har svårt för den här filmen. Visst det är starka kvinnor men samtidigt måste alla jäkla dystopier vara så väldigt hemska mot kvinnor. Dessutom har jag svårt för Tom Hardy. Sorry alla som läser detta men hans ego stämmer inte överens med hans skådespelarkapacitet. Visst schysst birollssnubbe men sen tar det slut. Jag hade visserligen svårt för honom i Batman också. Jag tror det påverkar min känsla. Det är en film jag kan leva utan men eftersom det ingår i en filmutmaning får jag leva med detta. Välgjord men du måste älska action.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar