fredag 29 december 2023

Under nio nätter av Denise Rudberg

 


Fem år efter ett troligt självmord hamnar den utredningen hos Marianne Jidhoff och hennes team. Detta för att den nuvarande mannen känner sig hotad. Utredningen knyts samman på ett rimligt sätt. PÅ det privata planet är det som alltid mycket som händer. Torstens exfru dyker upp och vill bo hos honom ett tag. Marianne går på stora middagar och möter inte helt passande män. Augustin har det jobbigt på sin kant. 


Ibland undrar jag över rubriksättningen på dessa böcker. Jag fattar att de har med vilken del i serien de är men samtidigt klurar jag lite på kopplingen. Samtidigt är jag glad att Rudberg håller i och håller ut. Det är ändå ganska normala människor som utreder brott. De äter, sover, har problem här och där men tycker om sitt jobb. Lite som vi alla och det är uppfriskande mot andra deckare där det är ett stort mörker. För även om det finns lite saker som är jobbiga är de inte förlamande och det är skönt. Sådant måste också ha sin plats i litteraturen. Jag är ju ett fan av mat och jag njuter av de faktiskt äter i Rudbergs serie. Dessutom vällagad mat och choklad. Fallet är bra komponerat och det är också bra. Jag gissar att detta nog är feel good-crime även om det går under elegant crime. Det gör mig alltid glad att läsa om Torsten även om alla som heter så är typ 93 i min värld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar