söndag 14 augusti 2022

En smakebit på søndag: Bergtagen av Camilla Sten


 

Varje söndag samlas vi via Betraktninger och visar upp vad vi läser ju nu. Inte något som avslöjar för mycket men en liten smakbit av boken.

Våra elever får något som heter sextonårsboken. Det är för att främja läsandet och varje år är det en ny bok som delas ut. Förra året var Bergtagen av Camilla Sten en av dem. Jag kom mig aldrig för att läsa den för mina elever är lite svåra att starta gällande läsning. Nu har jag börjat i alla fall.

Utdraget kommer från kapitel 3 som i e-bokversionen är på sidan 15. 

 



18 kommentarer:

  1. inte läst författaren, Thomas Mann har skrivit med samma titel och Victoria Benedictsson har skrivit en pjäs med det namnet eller nåt liknande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst Manns bok. Det är ju ett övernaturligt fenomen så det fungerar väl som boktitel.

      Radera
    2. och Selma Lagerlg har skrivit Bortbyting

      Radera
    3. Ja, den har jag läst många gånger.

      Radera
  2. Jag har inte läst något av henne, men jag är nyfiken på en av de böcker hon har skrivit. Har jag för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ibland att det är kul med författare som väljer att skriva lite deckare för unga vuxna.

      Radera
  3. Jag lyssnade till henne på Bokmässan och blev nyfiken på den här men har inte kommit mig för än!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Vår bibliotekarie berättade om boken jag blev lite nyfiken men så hände annat.

      Radera
  4. Inte läst boken. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Den vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Inte läst men poppis bok och författare, lånas en hel del på jobbet. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig. En kollega läste den med hela sin klass.

      Radera
  7. Har läst en bok av henne, dock inte den här. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Den har jag läst, lite för ung för mig tror jag. :D Uppföljaren Eldvakt kom ut nu i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog så. Men för att veta om det passar ens elever måste man läsa mycket för unga.

      Radera