lördag 1 augusti 2020

Det var ett tag sedan

Det var länge sedan jag var här. Detta år har varit galet. Jag försvann för nästan ett år sedan. Det hände mycket på jobbet under hösten 2019. Vi fick veta att omorganisationen i min kommun innebär att vi ska byta arbetsplats hösten 2021 och i år ska vi påbörja en sakta nedmontering. Det var väl en sak som man hade kunnat leva med och bearbeta om inte nästa sak kom. 

Min rektor blev sjukskriven för stress och var borta en månad. Som förstelärare var jag tvungen att stötta vikarien som egentligen inte fanns på skolan speciellt ofta. Det var ju kul så där på hösten när jag har mest lektioner. Fullt per vecka men övertid? Vad är det? 

Sedan blev en kollega anmäld till Skolinspektionen och vi fick lägga in vittnesmål. Fallet är nu avskrivit eftersom det var en bitter förälder men ändå tog det tid och min kollega blev något knäckt.

Ny termin? Bättre? Nja, januari började väl någorlunda väl. Vi fick veta att vi var tvungna att minska personalstyrkan med 5 personer till hösten och dessutom inköpsstop. Det är jätteroligt att inte få handla något och då menar jag inget. Allt måste gå igenom rektor och sedan ekonom. För att få köpa pennor till lärare. 

Sedan kom det vi väntat på i över ett år. En elev som gått på skolan har begått ett brott och har nu dömts för det. Men rättegången var liksom ganska tung ändå. Speciellt för de andra involverade eleverna och lärarna. En annan fanns bara i utkanten och undervisade den numera avstängda eleven.

Nu tänkte jag. Vad skönt det här läsåret kan inte bli värre. Jodå. Det var då, precis en vecka efter rättegången var slut som Sveriges regering bestämde sig för att stänga gymnasieskolorna. Det har varit en upplevelse att undervisa via datorn. Aldrig mer hoppas jag på. 

Efter en månad fick man ju plocka in elever i behov av stöd så varje dag från slutet av april till studenten satt jag med tre elever och var stödlärare. Alla timmar i veckan. Det var minst lika jobbigt. Jag fick gå ifrån när jag hade lektion men annars var det att göra schema och lära dem att strukturera sin distansundervisning eller få uppgifter gjorda. Övertid? Nej, det finns inte i Coronaland fick jag veta. Min bästa dag detta läsår var när HR skickade mejl om att jag arbetat för lite tid. De hävdade att min årsarbetstid saknade 10 timmar. Jag höll på att dö av skratt. De tog 10 timmar av min komptid. 

Det här läsåret har varit förjävligt. Det tog mig veckor att komma ned i varv. Först kunde jag inte slappna av utan var i högvarv i nästan två veckor efteråt. 

Allt jag önskar mig nu är att inte behöva genomleva det igen. Nästa läsår ska vi börja flytta till vår nya skola. Det är inte valfritt och den där famösa lärarbristen? Jag har dock inte märkt av den om jag säger så. Den finns kanske men inte här jag bor. Inte nog med att det varit ett jäkla år. Jag har också kommit fram till att min arbetsgivare inte är riktigt hundra som organisation. 

Hoppas att det blir bättre


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar