fredag 8 maj 2015

Citizen X


Efter att ha sett Child 44 blev jag så sugen på att se en annan film med samma tema. Eller i alla fall originalfallet. Denna film är baserad på en historisk beskrivning av fallet.

I Rostov hittar polisen en mängd döda barnlik och rättspatologen Bukarov misstänker en seriemördare. Men så fungerar inte Sovjetunionen. Det är inte heller så lätt att bedriva en bra och framåtsträvande utredning. Allt ska rapporteras innan man får veta om det är bra eller dåligt. Så med andra ord går det inte vidare framåt.

De två män som leder utredningen Bukarov och Fetisov har det inte lätt och än mindre när de ber en psykiatriker att skriva en profil. Så gör man bara inte i paradiset. Barn fortsätter att dö och det är inte förrän efter 1990 som utredningen verkligen tar fart.

Jag gillar den här filmen och hade den i huvudet när jag läste om Child 44. Den filmen är ju en tolkning och är inspirerad av detta fall. Så, allt gott men jag måste säga att lågmäldheten och framförallt skådespeleriet i denna film är underbart. Sedan behöver du inte gilla dålig rysk accent men Stephen Rea, Donald Sutherland och Max von Sydow samt Jeffery DeMunn är kanon. Vill du se filmen och har tillgång till HBO säger jag grattis. Se den då för den är klart värd det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar