söndag 4 mars 2012

En söndagsbokenkät

Vilken är den första bok du minns du läste och tyckte om?

Den första bok jag läste helt själv var en Astrid Lindgren-bok men jag kom inte på vilken. Det gör inte farfar heller.

Läser du serietidningar eller manga och isåfall vilka?
Jag läser faktiskt Kalle Anka. Det har jag gjort i över 30 år så det är en gammal vana.

Läser du ”allt” – dvs. gärna på mjölkpaketen och sånt?
Oftast.

I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen, i fåtöljen eller i sängen?
Överallt men bäst är på en soffa någonstans.

Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
Allt går att dricka men gärna choklad att äta.

Är du med i någon bokklubb?

Nej, jag har lämnat alla därhän. Det har varit en del böcker jag har fått göra mig av med.

Lånar du ofta på biblioteket?
Ibland så. Det går i perioder.

Handlar du böcker på nätet och isåfall var? Brukar du jämföra priser?
Bokus eller Adlibris eller Amazon. Men jag jämför hårt innan jag köper.

Hundörar du? Skriver i marginalen?
Dödssynder båda två.

Tjocka eller tunna böcker?
Allt går bra.

Vilken är den senaste boken du läst och tyckt om?
Rosenfeldt och Hjorts Det fördolda. Spännande.

Vad läser du just nu?
Lärjungen av herrarna ovan samt I natt är du död av Viveca Steen.

Nämn någon bok du tyckte var hopplöst dålig? Eller värre ändå: tråkig!
Jag trodde att Hypnotisören skulle vara bättre än den var.

Tvingade du dig igenom den ändå?
Ja, jag är envis.

Fem böcker du älskar?
Det beror alltid på dagsformen tror jag. Men här kör vi. Jag gillar Möss och människor av Steinbeck och Anna Karenina har jag läst mer än en gång. Jag har en förkärlek till Jane Austen så det får bli hennes Stolthet och fördom. Jag gillar också Ulrike och kriget och Bröderna Lejonhjärta.

Favoritförfattare?
Jag gillar Joyce Carol Oates.


Någon som du gärna skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?
Jag har inte läst något av Östergren. Jag tror han är bra.

Läser du faktaböcker? Vilka genrer föredrar du?
Jag läser gärna böcker om historia eller religion.

Om en bok blivit film: läser du helst boken först och ser filmen sedan, eller tvärtom?
Jag tycker inte det spelar någon roll.


Om du ”upptäcker” en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visste att den fanns som bok innan?
Då läser jag den.

Favoritfilm (baserad på bok)?
Nyckeln till frihet men novellen heter något annat tror jag.

Läser du lyrik (ge gärna exempel)?
Ibland så. Men det är mycket Lindegren och annat jag redan läst.

Har du dolt vad du läser någon gång? För att du kanske känt dig ”nördig” eller något sådant?
Jag fejkar gärna att jag läser deckare. Jag läser hellre svårare litteratur och det är inte alltid vad folk gillar.

Känner du någonsin stress över alla böcker du skulle vilja hinna med att läsa, men inte hinner?
Nej.

Tycker du att det saknas något i bokutbudet?
Nej, snarare att det borde försvinna lite.

Din relation till böcker i stort! Vad vore världen – och du – utan böcker?
Jag tror vi skulle vara dummare och ha svårare att förstå varandra. Läsning är ändå något som gör dig annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar