onsdag 23 februari 2011

Bokgeografi Egypten

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Egypten eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Som den historienörd jag är, och som faktiskt läser en hel hög historiska romaner måste jag säga Ljusets son av Christian Jacq. Den handlar om Ramses den andre men man måste gilla historiska romaner för att palla. Jag pallar men jag är inte en måttstock i detta fall. 

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Egypten. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Nabil Naoum är författare, arkitekt och ingenjör. Han är koptisk-ortodox och bor i dag i en av Kairos förorter, Heliopolis. Han bodde på 1970-talet i New York. Naoum skrev sina första noveller där.  Hans noveller handlar ofta om magi, telepati och självsuggestion och hur gamla myter påverkar även den moderna människan. Det finns en samling av honom på svenska som heter Kairo är en liten stad och andra noveller. Kanske lite annorlunda att läsa.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Egypten, som du inte läst, men är nyfiken på.
Det finns en poet vid namn Nagat Ali som inte publicerat något på svenska men det finns på engelska. Jag läste om henne när Beirut var bokhuvudstad för några år sedan. Hon finns publicerad på kurdiska tror jag. I alla fall var det vad Dilan berättade för mig. Han, en gammal elev, läste en dikt. Fan, en svensklärare känner att hon har lyckats. Så jag är lite nyfiken på vad han gillade.

1 kommentar:

  1. Jag är historielärare, men just historiska romaner är en svår sak tycker jag. Har dock länge tänkt läsa Christian Jacq. Noveller är också svårt, men jag brukar gilla det när jag väl läser. Poesi däremot, det funkar alltid!

    //Linda enligt O

    SvaraRadera