onsdag 5 maj 2010

Mitt jobb och en och annan snygging

Jag älskar att undervisa på gymnasiet. Eleverna slutar vara hormonstinna galningar som bara bråkar men så är livet. Det är vad som alltid sker i slutänden.

Idag har vi haft lektion som vanligt. Eleverna arbetade på i godan ro. En av tjejerna säger helt plötsligt:
- C om du fick välja - killen från Twilight eller någon från True Blood? (Vi håller på med romantiken så vi har följt vampyren och skräckromanens liv genom århundradena.)
- Vem skulle du välja själv?
- Han från Twilight.
- Fast du inte vet vad han heter.
- Aaaa. Men du då.
- Ja, Alexander Skarsgård från True Blood.
Från andra sidan klassrummet
- Ja, han är snygg.

Vi fortsatte med att diskutera om det är viktigt att en vampyr - även om han/hon är på Tv måste se bra ut. Japp, var vad mina elever kom fram till. Annars köper man inte sexgrejen. Jag håller med dem. En vampyr måste se lite bra ut eller i alla fall ha något för att locka till sig sina byten. Det skulle inte fungera annars om de såg ut som monster. Vackra och odödliga. Det är så vi vill ha dem. Jag ska tillägga att klassens grabbar höll på att dö i denna diskussion. För jag menar - vampyrer - är inte det för tjejer och killar som gillar killar? M och jag hade den diskussionen senare och menade att så nog var fallet. Snart - säsong tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar