torsdag 1 november 2018

Hett i hyllan #168

Det var så länge sedan jag gjorde denna men nu när det är en ledig dag tänkte jag passa på. Här i alla fall så frågar Monika på bokslut.blogspot.com vad vi har för bokskulder i bokhyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?


Det här är inte den bok jag äger men det här omslaget är mycket finare. Jag har inte läst Fredrikssons bok men jag känner att jag borde. Mest för att min mamma och min farmor tyckte mycket om den och jag har väl funderat på den i många år. Någon dag ska jag läsa den. Fast med ett annat utseende. Detta var mycket finare. Baksidestext:

Hanna är född på 1860-talet i Dalsland, nära norska gränsen. Det råder kärva tider - undernäring och panikartad utvandring gör att de unga som blir kvar tidigt tvingas ta ansvar för sin egen försörjning. Hannas tillvaro gungar och får stadga först när hon träffar en man. Han kommer norrifrån, är lite udda och gammal men ansvarskännande. När de gift sig rustar de tillsammans upp en vattenkvarn. De har barn i två kullar och lever ett drägligt liv. En dag orkar dock mannen inte längre. Hanna blir änka och söker en ny framtid i sekelskiftets Göteborg. Johanna är Hannas dotter. Hon har goda minnen från Dalsland, pappan och de år då hon blir vuxen i Göteborg - en stad som under hennes livstid byter ansikte, från industriproletariat till välordnad storstad. Villkoren blir bättre, men den enskildes anonymitet ökar och klassklyftorna är fortfarande påtagliga. Johanna vaknar politiskt och reagerar mot kvinnors sämre villkor. Anna är Johannas dotter. Hon är en modern yrkeskvinna och hennes liv är händelserikt. Ur ett nutida perspektiv tar hon på olika sätt del av mammans och mormoderns liv, förstår ibland, berörs och påverkas. Hon jämför med sitt eget och ser skillnaderna - men även likheterna.

8 kommentarer:

  1. Den har jag läst och tyckte den var bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju gissningsvis det. Ska väl ta tag i min läshög en vacker dag.

      Radera
  2. Den har jag faktiskt kikat lite på, vill gärna läsa något av Marianne Fredriksson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som ett obligatoriskt måste. Fast den verkar bra.

      Radera
  3. Den boken har jag aldrig sett tidigare. Fint omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslaget är väldigt fint. Min är brun och inte lika fin.

      Radera
  4. Jag har bara läst Paradisets barn av henne och det var typ 30 år sedan eller så. Jag var inte särskilt gammal då men har för mig att jag gillade trilogin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, tror Fredriksson skulle passa mig. Däremot tror jag att inte när jag var 20 år. Känns mer logiskt nu.

      Radera