lördag 17 november 2018

Hjärtans fröjd av Per Nilsson




En pojke blir kär i en flicka som han har tittat på i smyg på bussen en tid. Han är helt fascinerad av henne, Hjärtans fröjd som hon kommer att kallas. De börjar träffas allt oftare och pojken blir djupt förälskad. De tillbringar en natt tillsammans innan han åker till USA. Hans sommar i Boston handlar mycket om att göra saker men Hjärtans fröjd återkommer han till hela tiden. Han skriver en mängd med brev och även lite dagbok. När han kommer hem visar det sig att kärlek inte alltid är lätt.

Det här är en bok jag blir förvirrad av. Jag läser men blir arg med jämna mellanrum. Kanske är det Nilsson som författare. För mig är han både ock. Ibland briljant och ibland mindre bra. Den här är liksom bra men inget mer. Jag vet inte vad det är som stör mig så mycket men något är det. Boken handlar om kärlek som är ganska ensidig. Det är också svårt att förstå namnet Hjärtans fröjd. Lite halvironiskt känns det som. Jag tänkte läsa denna med elever efter rekommendation av en kollega men jag är nog inne på Linda på bloggen Enligt O. Ska du läsa, läs då böcker för att de är bra. Inte av gammal vana. Den här är inte av gammal vana.

2 kommentarer:

  1. kärlek är svårt att skriva om, våld verkar vara lättare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog sant. Det finns annat i boken som stör mig mer. T.ex. hur det pratas om flickor generellt.

      Radera