onsdag 31 oktober 2018

Som stjärnor i natten av Jennifer Niven



Theodore Finch, Freak eller vad du nu vill kalla honom, är speciell. Det tycker alla i skolan och många skyr honom som pesten. Violet Markey är egentligen ganska populär men sedan hennes systers dödsolycka är de flesta lite försiktiga runt henne. De båda möts i skolans klocktorn en dag när båda funderar på att ta livet av sig. Så räddar Finch Violet. Han får henne att se ut som en hjälte när det egentligen var tvärtom. Finch finner henne intressant och när deras geografilärare ger ut sin åk-till-olika-utsiktsplatser-och-skriv-om-dem-uppgift blir de gruppkamrater. Det är inte riktigt vad Violet drömmer om. Sedan olyckan åker hon inte bil men Finch kan inte låta bli att pusha henne. Detta samarbete är bra för dem båda.

Detta är en väldigt fin bok och den tog hårt på mig. Finch är bipolär och jag har en gång levt med en bipolär man. Det finns så mycket hos Finch jag känner igen och så mycket som jag levt med. Boken är viktig för ungdomar då den handlar om psykisk ohälsa och dessutom på ett realistiskt sätt. Det går inte lätt och det är inte ett lyckligt slut men det känns trovärdigt.

Vi har läst den här i svenska och engelska och faktiskt är det en fördel. De får med sig olika saker och vi har tematiserat psykisk ohälsa. Jag tänkte att jag ska läsa andra saklitterära böcker om detta. En vet aldrig vad som händer när en utvecklar sin undervisning. Bra läsning som jag rekommenderar till vuxna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar