fredag 30 november 2018

Helgfrågan v. 48



Det är dags för helgfrågan så här fredag kväll. Dagen avslutades med en mycket bra föreläsning på tre timmar. Det var pengar väl spenderade av vår kommun. Helgfrågan i alla fall:

Har du spanat in några böcker med jultema som du vill läsa?
Hur firar du 1:a advent?

Julböcker är knappast min melodi. Jag tror jag läst fem i hela mitt liv. Det är visserligen en genre som verkar ha exploderat de senaste åren. Jag gillar Anna Fredriksson och hennes nya bok kom i tisdags. Den heter 11 nätter före jul.


Första advent firas rätt lugnt. Här i min lilla hemort är det julmarknad och varje år ställer en hel del hantverkare ut så det blir en runda till den. Det brukar finnas vackra saker. Ett år hittade jag ett vackert smycke till min mor. Det var gjort av björk och mycket annorlunda. Lite saffranskaka och tändande av ljus med familjen är en annan tradition. Däremot måste jag rätta lite nationella prov men det gör jag på förmiddagen. 


13 kommentarer:

  1. I det lilla samhället där jag bor är det skyltlördag i morgon. Den blir mindre för varje år. PRO, skidklubben och simklubben säljer lotter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, nej, vi gjorde om vår skyltsöndag till julmarknad. Det var ett lyft.

      Radera
  2. Och nu blev jag sugen på Saffranskaka. Roligt med hantverksutställning

    SvaraRadera
  3. I morgon ska vi visst på skyltsöndag, då sonens klass ska sälja fika. En blandning av skyltsöndag och marknad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket klassresebak under första advent även här.

      Radera
  4. Känner inte till den juliga boken. Julböcker har jag läst en del av, men i år hoppar jag över den typen av böcker helt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är fem dagar gammal så det är kanske inte så konstigt.

      Radera
  5. Anna Fredriksson har jag inte läst något av men funderat på att göra det någon gång. Låter gott med Saffranskaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kan vara riktigt bra. Saffranskaka är väldigt gott.

      Radera
  6. Den boken kan jag tänka mig med.

    SvaraRadera