tisdag 6 november 2018

Kulturkollos tisdagsutmaning: Kärlek, lidelse och dyrkan

Kulturkollo har tema kärlek denna vecka och veckans utmaning ser ut som följer:

Vi låter kärleken flöda denna vecka – det kan vara kärleken till litteraturen, till naturen, till en idol eller vad du vill. Veckoutmaningen kommer dock att fokusera på kärlekspar. Kulturen fylls av kärlekspar, oförglömliga, otroliga, förutbestämda, obegripliga och alldeles fantastiska.

Denna vecka vill vi att du listar just sådana par – de oförglömliga, de osannolika, de mest självklara kärleksparen du kan komma på. Tänk litteratur, tänk teater, film, serier eller varför inte ur konstens värld.


Kärlekspar finns det ju många av och det är inte alltid som det slutar lyckligt. På teatern får det nog allt bli Romeo och Julia. Jag har haft förmånen att se pjäsen i flera versioner och den fungerar i alla tidsåldrar och kulturer.

Litteraturen får bli aktuell läsning och då Violet och Theodore. De förekommer i Jennifer Nivens bok Som stjärnor i natten. Det är en fin kärlekshistoria som slutar i hoppet. De är dock så fina ihop och många av mina elever blir lite rörda över deras trevande.

I filmens värld är jag väldigt svag för Anna Scott och William Thacker i Notting Hill. Den kända skådespelerskan som möter bokhandlaren och båda faller hårt. Det är lite ångestfyllt under vägens gång.

Tv-serier är många och varierande och nog förekommer kärlek både här och där. En av de par jag tycker mycket om är Daphne och Niles från Frasier. De är väldigt rara och tar verkligen den långa vägen runt innan de hittar varandra.

I konstens värld får det nog bli Kyssen av Gustav Klimt. Jag är svag för den tavlan och den är så fin på något sätt. Fast det tror jag alla tycker.

 Bildresultat för kyssen gustav klimt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar