lördag 3 oktober 2015

Unga böcker för äldre vuxna

Jag får rätt mycket kommentarer av kollegor för att jag läser så mycket ungdomslitteratur. Jag är ju lärare i svenska på gymnasiet. Det borde liksom ingå, eller?

1. Igår presenterade vi en lista på 100 bra böcker för unga. Vilken bok skulle hamna överst på din lista? Varför?

Det får den bok jag läste mest i tonåren. Jag älskade Ulrike och kriget och Ulrike och freden. Jag tror att de får hamna på guld- och silverplats.


2. Vilken bok skriven för unga tycker du alla vuxna ska läsa? Varför?

Förutom de två böckerna ovan är också Förr eller senare exploderar jag en bra bok som många borde läsa bara för att den är fin och det finns något tragiskt över barn och unga som dör.

3. Vilken bok skriven för vuxna tycker du passar riktigt bra för ungdomar? Varför?

Jag vet inte riktigt men när jag började läsa Vibeke Olssons Bricken tyckte jag nog att det går att läsa som äldre tonåring. Den är inte svår och handlar om en ung människas perspektiv. Vi får aldrig veta mer än Bricken och när hon sedan blir tonåring och kär eller börjar jobba. Det går nog att känna igen sig i mycket.

Jag uppdaterade just Kulturkollos ungdomslista. Den finns här. Den andra ungdomslistan finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar