måndag 5 oktober 2015

Tematrio - kvinnor som skriver om män

Lyran har vänt på frågan sedan förra veckan och det är kul att tänka om. Mer kan du läsa här Själv tänkte jag börja svara nu.

1. Först ut får nog bli J.K Rowling. Hon har skapat fenomenet Harry Potter och det är pojkångest på flera nivåer. Dessutom är kontrasten mellan Snape och Dumbledore ytterst väl formulerat. Jag vet att jag återkommer hit men det är en bok som har flera lager som går att diskutera.

2. Jag tror att jag får kopiera Lyran och helt enkelt svara Karin Fossum. Jag gillar hennes Konrad Sejer som är en komplex man. Det är ju så vi är alla oavsett kön.

3. Avslutningsvis får jag nog skriva Patricia Highsmith. Hennes porträtt av Tom Ripley är skrämmande och välgjort. Jag kan tycka att personer som gräver ned sig i mördares psyke är speciella och säkerligen inte lätt att göra lättläst.

15 kommentarer:

  1. Jag har läst någon bok av alla de här tre, men den enda jag kommer ihåg väl är Harry Potter...

    SvaraRadera
  2. Harry Potter glömde jag. har inte läst Fossum och Highsmith på länge

    SvaraRadera
  3. Harry själv är jag inte jätteintresserad av men personerna runt om honom! Severus Snape for President.

    SvaraRadera
  4. Jag har fortfarande inte läst Highsmith, men Mr Ripley pockar på min uppmärksamhet! Kanske får han följa med mig till Paris imorgon :-)

    SvaraRadera
  5. Mr Ripley har jag bara sett som film, men jag råkade köpa hela trilogin i samma bok på en bokrea. Så småningom kommer jag nog till den också :)

    SvaraRadera
  6. Tom Ripley är ett intressant mansporträtt!

    SvaraRadera
  7. Av Fossum har jag läst några böcker, men jag skäms faktiskt att säga att jag aldrig läst Harry Potter. Har bara sett filmerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, läs böckerna. De ger så mycket mer. Eller lyssna på den engelska uppläsningen med Stephen Fry.

      Radera
  8. En trevlig varierad trio! Fossums kommissarie Sejer är väl ett lysande exempel. :)

    SvaraRadera
  9. Harry Potter var ju ett lysande svar! (Ripley med, men jag tyckte inte riktigt om honom...). Sejer tror jag inte jag läst om.

    SvaraRadera
  10. Harry Potter var ju ett klockrent svar!

    SvaraRadera
  11. Harry Potter var det första jag tänkte på, men fast det kändes klockrent valde jag istället tre andra. Däribland Ripley :) Kul trio!

    SvaraRadera