tisdag 20 oktober 2015

Från en annan horisont

Kulturkollo har tema från en annan horisont. Läs mer här. Frågan idag är:

Berätta om en bok du läst eller resa som du gjort som på något sätt förändrade ditt sätt att se på Sverige eller världen. 

Jag var på resa i USA i början av 1990-talet. Det är verkligen kontrasternas land. Jag var visserligen inte så gammal men jag befann mig i Virginia i kolbrytarland. Där det är fattigt. När jag år senare läste Hungerspelen så tänkte jag på de små samhällen vi såg. Det var fattigt och framförallt var det kolbrytningen som fick mig att minnas.

Det var fattigt på de flesta ställen. Jag var där för min släkt hade mark från tidigare där. Den marken hade de fått från staten som pension. Det var knappast populärt. Glåporden haglade runt min släkt. Den amerikanska federala staten kan helst gömma sig. Jag tänker på det där ibland när jag pratar med mina elever och ger exempel. Det som är tragiskt är att nästan inget har ändrats på 20 år. De bor fortfarande fattigt. De hatar staten och kapitalet - trots att de inte är kommunister. De bränner hemma och bor ibland i stora husvagnar. Har du någon fördom om rednecks så lever de upp till alla.


5 kommentarer:

  1. Så spännande. Låter som en roman av Gillian Flynn.

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att greppa att det finns folk som lever så i USA, 2015.

    SvaraRadera
  3. Visst är det. Det är som att förflyttas till tidigt 1960-tal i bästa fall och ännu tidigare i värre fall.

    SvaraRadera
  4. Egentligen ganska otroligt att man kan behålla den synen på saker och ting i ett annars relativt modernt samhälle.

    SvaraRadera