fredag 9 oktober 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven H

H som i höst kanske. Det är dags för en ny bokstav och vill du läsa andras kommenterar finns de här. Så, till veckans frågor och svar.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på H.

Jag följer Johanne Hildebrandt på twitter och det är en kvinna med skinn på näsan. Hon skriver inte bara journalistik utan även skönlitteratur. De befinner sig någonstans mellan historisk och mytologisk roman och jag tycker om dem.

2. Vilken prisvinnande kulturell kvinna med för- eller efternamn på H tycker du är väl värd sitt pris?

Helen Mirren vann en Oscar för sitt porträtt av drottning Elizabeth II av Storbritannien. Det är en välförtjänt vinst. Hon är också Dame Helen och har en stjärna i Hollywood. Så, ja, hon är väl värd sina pris. 

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på H som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jag kom i kontakt med Yvonne Hirdmans litteratur på universitet och den kvinnan är skarp. Det är inte överdrivet många kvinnor i den akademiska historievärlden men jag tycker att hennes böcker som handlar om kvinnor och makt är pärlor av information.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på H är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Jag ska säga att jag tänker mig upptäcka Hilary Mantel. Det ligger en bok av henne i någon läshög. Där får den nog ligga ett tag till men en dag så.

3 kommentarer:

  1. Helen Mirren är en duktig skådespelare och Hilary Mantel är en mycket intressant bekantskap

    SvaraRadera
  2. Jag har förstått att Mantel är något att sätta tänderna i.

    SvaraRadera