söndag 4 oktober 2015

Tematrio - män som skriver om kvinnor

Om du är intresserad av vad andra har svart så kan du läsa om det här hos Lyran. Annars var frågan som nedan: veckans tema män som skriver om kvinnor. Långa eller korta texter, forntida eller samtida, välj själv.

1. Den första bok jag kommer att tänka på är Anna Karenina av Leo Tolstoj. Det är med en viss tragik som familjens historia vävs samman. Det är egentligen inte bara Annas öde som berättas utan även Dolly och Kitty har stor del i boken. Vågat om inte annat att skriva en bok likt denna i Ryssland under 1800-talet. Den är kanske mer aktuell idag med människor som väljer annorlunda.

2. Här tänker jag August Strindberg. Så han älskade inte kvinnor alla dagar i veckan eller hela sitt liv men han kunde skriva komplexa porträtt i framförallt sina pjäser. Fröken Julie är komplex och Laura i Fadren eller Indra i Ett drömspel. Sedan finns vackra noveller i Giftas I och II. Att Fröken Julie är ett svar på händelsen i fråga 3 är bara en slump.

3. Jag kan tydligen inte lämna 1800-talet men det känns som om författarna lade ned lite tid att skriva kvinnoporträtt värda att bevara. Här är det Nora i Ett dockhem av Ibsen som får sin rättmätiga plats. Jag skulle så gärna se den pjäsen i Oslo på norska. Bara för att höra originalet.

Bubblare: Jag är helt inne i pjäser men Shakespeare skriver om både smarta kvinnor, vackra kvinnor, sluga kvinnor och kvinnor med makt. Det är värt en tanke det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar