torsdag 8 oktober 2015

Beautiful Creatures - svåra val, magiska hemligheter av Kami Garcia och Margaret Stohl



Det är inte lätt att förlora sin morbror som har skyddat en i hela livet. I alla fall inte när en heter Lena och är ett fenomen. Hon och Ethan har lite svårt att hitta tillbaka till varandra. Han vill inget hellre än vara med henne men hon är ganska så splittrad och gråter ena stunden för att i andra stunden bli arg och försöka göra något smärtan- Detta gör att de glider lite isär. Ethan känner sig övergiven men när han ser Lena med John, som verkar vara en besvärjare men också en incubus, börjar svartsjukan gro. När Lena sedan rymmer med John är det dags för Ethan att göra något drastiskt.

Det är en ganska bra uppföljare och jag tycker att det märks att författarna försöker skriva en andra bok och presentera sina karaktärer lagom mycket för de som är nya läsare. Ethan får spela rollen av den lite sårbare men ändå envise underlägsne människan. Han är också den som får mest av sitt liv förändrat även om Lena är ganska upptagen med sig själv. Att få veta så mycket om sin mor och ändå behöva relatera det till en envis tjej är väl kanske inte direkt optimalt.

Det kan jag alltid störa mig på är just detta att den ene parten är så uppoffrande. Ethan är det och Bella Swan är det. Jag skulle önska att det handlade mer om att ge och ta. Bara för att du är speciell betyder inte det att du borde komma först i alla lägen. Där kan jag tycka att författarna har ett ansvar mot sina läsare. Det är annars ett ganska destruktivt förhållande. Dock ser jag med mod framemot nästa bok. Det finns något litet som kanske lovar att Ethan blir lite svårare som pojkvän på ett positivt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar