lördag 3 oktober 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven G


Det är dags för bokstaven G. Efter en veckas uppehåll är det med andra ord dags igen och passande med G eftersom bokmässan var i Göteborg. Mer kan du läsa här.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på G?

Efter att ha tittat omkring så kom jag fram till att Maria Gripe var en klar favorit. Det är hon ju men jag tänkte presentera Camilla Gripe. Hon är Maria Gripes dotter och skriver barnböcker. De senaste handlade om Eira men den jag kommer ihåg är Bortbytingarna. Jag minns inte riktigt vad de handlar om men jag minns att jag tyckte om den boken.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på G vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Det finns mycket som inte alltid var bra med Judy Garland. Hon var inte den bästa av mödrar och hon dog ung av drog- och alkoholmissbruk. Däremot var hon en mycket duktig musikalartist och hennes ikonstatus bland homosexuella i USA är ofattbar. Hon är också en av de artister som det skrivits en hel del om samt att hon förekommer som karaktär i filmer och pjäser. Totalt är 50 pjäser, filmer och böcker. Det är inte dåligt för en kvinna som dog i slutet av 1960-talet.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på G som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Tycka vad en tycka vill men Golda Meir. Hon styrde Israel med järnhand och omtalades ofta som en farmor men var en skarp kvinna. Golda kom att leda landet i fem år men avgick efter ett av de många krig Israel förde på sjuttiotalet. Hon är också känd som den fjärde kvinnan i världen som var premiärminister eller president. Kanske är det så att Golda Meir inte är en kvinna som gjorde allt rätt men att leda Israel är inte en lätt sak eftersom konservativa vindar blåser åt än det och än det andra hållet titt som tätt. Det är beundransvärt.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på G är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Gabriella Håkansson skriver historiska romaner och eftersom jag gillar det så känner jag att det kanske passar mig. Hon har även skrivit andra böcker så som Hjärnmänniskan.

1 kommentar:

  1. Det är svårt att hitta kvinnor för "beundra" för ofta har de ju gjort både bra och mindre bra saker. Och det är också svårt att veta vad som är rätt i det som skrivits om en person. Kanske i synnerhet om det är en kvinna som verkar stark.

    SvaraRadera