torsdag 29 oktober 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven K


Det är torsdag och dags för en ny bokstav. Denna gång K som i kvinna.


Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på K.
Det får bli Kristina Ohlsson som jag tycker är en fantastisk författare. Det finns andra men vissa måste vänta till andra bokstäver. Jag gillar hennes deckare som handlar om gott polisarbete.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på K vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Nicole Kidman är en duktig skådespelerska. Hon har en förmåga att gå in i en roll. Om du sett henne som Grace av Monaco förstår du vad jag menar. Det är inte många likheter mellan dem men du kommer att köpa det. Tro mig. Sedan skulle det vara så kul att se henne som en riktig actionhjälte men det är nog inte hennes starkaste sida.

Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på K som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar
.

Katherine Hepburn var en stor skådespelerska som levde med samma man i många år. De gifte sig aldrig och han skilde sig inte. Det finns något rebelliskt över denna kvinna som jag beundrar. Hon spelade mot många av Hollywoods stora. Hon tog också politisk sida under McCarthy-eran och var en övertygad demokrat som vill kvinnors bästa.

Vilken kvinna med för- eller efternamn på K är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Jag ska pinsamt erkänna att Karin Alvtagen är inte läst. Kanske dags att göra det.

10 kommentarer:

  1. Katherine Hepburn var en favorit! liksom Spencer Tracy. och Afrikas drottning glömmer en inte i första taget där KH spelade mot Humphrey Bogart

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst en Karin Alvtegen, "Svek". Den var helt okej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att veta. Jag valde mellan henne och Karin Wahlberg

      Radera
  3. Nicole Kidman... helt seriöst, hur kunde jag glömma henna?! Jag såg ju dessutom precis en film med henne. Karin Alvtegen rekommenderar jag :)

    SvaraRadera
  4. Kristina Ohlsson har jag bara läst i form av hennes barn/ungdomsböcker, men de gillade jag!

    SvaraRadera
  5. Bra val! Vet inte hur jag lyckades glömma Katherine Hepburn som jag gillar mycket. ;)

    SvaraRadera