torsdag 22 oktober 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven J

Dags idag för bokstaven J. Fyra frågor som vanligt. Fler kulturella kvinnor åt folket!

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på J.

Joanne K. Rowling eller J.K som hon också är känd som. Jag, så vuxen jag är, älskar Harry Potters underbara värld. Det finns rätt mycket kritik mot världen och mot rasism, homofobi och mycket annat om en orkar läsa mellan raderna. Eller så gör du det enkelt för dig själv och läser böckerna som ren och skär underhållning.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på J vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Jag gillar Scarlett Johansson för att hon gör saker som inte alltid är tippade. De flesta tänker nog på hennes utseende men jag tänker att det är inte alltid så kul att bli förknippad med bara det. Just nu är hon säkert mest känd som Black Widow - Natasha Romanoff i Avengersgänget. Det är en tjej med mycket skinn på näsan som borde få en egen film. 

Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på J som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jacqueline "Jackie" Lee Bouvier Kennedy Onassis är en kvinna som blivit en ikon för många. Hon var gift med en president och närvarande vid hans mord. Hon gifte som sig och blev redarhustru. Dessutom är hon en stilikon som många fortfarande hänvisar till. Jag tycker hon är beundransvärd som orkade leva med två män som kanske inte alltid höll sig enbart till sin hustru.

Vilken kvinna med för- eller efternamn på J är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Jag har Joanne Harris liggandes i min platta. Kanske dags att läsa henne. Jag tror hon har skrivit något om Loke som låter intressant.

8 kommentarer:

  1. Jag tänkte på Jackie Kennedy Onassis, men valde en annan kvinna.

    SvaraRadera
  2. Jackie Kennedy - så klart! tänkte inte på det...

    SvaraRadera
  3. Scarlett Johansson gillar jag och jag tänker mer på hennes röst än hennes utseende :)

    SvaraRadera
  4. Gillar också Scarlet Johansen, och håller absolut med dig om Harry Potter-böckerna!

    SvaraRadera
  5. Jackie Kennedy, javisst, och HP kan jag bara hålla med om!

    SvaraRadera
  6. Spännande val!
    J K Rowling tror jag dottern skulle ha tagit på den här frågan :-)

    SvaraRadera