torsdag 15 oktober 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven I

Vi har kommit till bokstaven I.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på I.

Jag vet inte men jag gillade att läsa Iris Murdoch. Eftersom jag inte kom på någon annan så fick det bli Iris. Hon är egentligen en filosof och det märks när en läser hennes böcker. Det är verkligen litteratur som kräver sin läsare.


2. Berätta om ett kulturellt verk som innehåller ett ord på I och som är skapat av och/eller har en kvinna i huvudrollen.

Jag älskar glas och är fascinerad av dess skönhet. En kvinna som var lite av pionjär i branschen blåste för Orrefors och hette Ingeborg Lundin. Jag har inte råd med hennes pjäser men jag tycker de är vackra och en kvinnlig designer redan 1947 var lite ovanligt. Några av hennes pjäser ser du nedan.

Ariel

Hat Brim

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på I som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Iman är en vacker kvinna. Hon är av somaliskt ursprung och muslim. Hon är också fotomodell och trots att hon är 60 år i år. Hon arbetar hårt för kvinnors rättigheter i Afrika och framförallt barns. Jag tycker att hon utnyttjar sitt kändisskap och plattform på helt rätt sätt.


4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på I är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Jag tror jag borde läsa Inger Alfvén. Det står någon bok i min hylla med hennes namn på.

9 kommentarer:

  1. Meh, varför kom jag inte på Iris Murdoch. Som en jag vill läsa då ...

    SvaraRadera
  2. Inger Alfvén har jag inte läst speciellt mycket av, men det jag läst har jag gillat :)

    SvaraRadera
  3. Åh, en glaskonstnär! Det var spännande!

    SvaraRadera
  4. Glaskonstnär - spännande val!

    SvaraRadera
  5. det var jättebra namn! Iris Murdoch glömde jag skam till sägandes. har faktiskt läst mycket av henne liksom av Inger Alfvén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Iris är en liten dold författare kan jag tycka. Det är lätt att glömma bort henne.

      Radera
  6. Spännande med en glaskonstnär!

    SvaraRadera
  7. Åh, vad kul med glaskonstnären! :-)

    Jag funderade också på Iman... trots att det var en svår bokstav blev det svårt att välja till slut.

    SvaraRadera