måndag 9 oktober 2017

Pastor Viveka och tanterna av Annette Haaland


Jag satt nästan 15 timmar i bil för ett tag sedan och vi bestämde oss för att lyssna på en ljudbok. Valet hamnade på Annette Haalands bok om frikyrkopastor Viveka som bor i Gamla Enskede. Där har hon en församling som är rätt stor men problemet är att den också är rätt ålderstigen. Problemet för tanterna är att Viveka vill införa nyheter i kyrkkaffet. Färre kakor och istället låta alla äta frukt. Det går bara inte för sig. I tantgruppen är det lite kamp om vilken kaka som är bäst och om Henry, en äldre man som tydligen är mycket tilldragande. Annars är det Åke som tjatar om kyrktaket. Abbe i den lokala bokhandeln som Viveka finner rätt intressant. Hemma är det make och barn som tar tid.

Så dör en av tanterna och det visar sig vara mord. Efter det radas dödsfallen på rad och Viveka känner sig hotad. Familjen åker på semester men hon stannar kvar. Det visar sig vara på gott och ont.

Åh, jag vet inte. Jag hade svårt för boken. Viveka är en sådan komplex figur på ett sätt som inte gör att jag blir intresserad. Vem som är mördaren fladdrar förbi och löser sig lätt. Jag kan nog säga att jag inte tänker läsa mer. Mitt sällskap kände samma sak. Det blir rörigt och mest verkar förvecklingarna bero på att ingen pratar med varandra och Vivekas fördomar. Jag tittade runt lite och jag är inte ensam om känslan. Det är både tummar upp och ned om denna bok. Det beror nog på vem du är som läsare skulle jag tro.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kan så vara. Jag hade svårt för den. Mitt lyssningssällskap har fortsatte läsa.

      Radera