torsdag 12 oktober 2017

Hett i hyllan #113

 Varje torsdag frågar Monika om lite böcker som kanske bott för länge i vår hylla eller som en bara vill lyfta fram för att de kanske är bra men ingen minns dem längre:


Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jo då, jag har köpt Ken Folletts hela serie om första världskriget. Fast jag har inte läst dem än. Det blir väl någon dag. Tänker jag alltid fast det borde jag göra. Jag gillar böcker med historisk bakgrund och första världskriget är verkligen något jag vill läsa. Ta mig i kragen snart. 


Baksidestext:

Giganternas fall är en ny magnifik historisk berättelse av Ken Follett. En skildring av fem olika familjer – från USA, Tyskland, Ryssland, England och Wales – och hur deras dramatiska livsöden länkas samman under det tidiga 1900-talets omvälvande händelser: första världskriget, ryska revolutionen, kampen för kvinnlig rösträtt… Handlingen rör sig från Washington till Sankt Petersburg, från kolgruvornas mörker och faror till palatsens glittrande ljuskronor, från diplomatins korridorer till de makthavandes sängkammare. 

Som alltid hos Ken Follett förenas spänning, romantik och historisk autencitet i denna tätt sammanvävda historia om makt och vanmakt. 

Giganternas fall är första delen i en trilogi och ges ut samtidigt i ett tiotal länder. I de följande två böckerna kommer vi att få följa de fem familjernas fortsatta öden under 1900-talets konflikter och kriser.

4 kommentarer:

  1. Jag har läst någon bok av Ken Follett, men jag har för mig att jag blev lätt uttråkad :)

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst och den är helt OK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att jag skulle tycka det. Historieläraren i mig tror det.

      Radera