torsdag 26 oktober 2017

Olikhetsutmaningen: öst och väst




Det är alltid intressant varför vi alltid säger öst och väst. Rent bokstavsmässigt borde det ju vara tvärtom. Kanske för att solen går upp i öst och ned i väst? Vem vet. Hos Linda på enligt O är just dessa väderstreck i fokus denna vecka.

Även om jag hör hemma på västkusten drar jag ibland österut och i helgen är det dags för ett besök i Stockholm och Stockholm Literature. Det är därför jag bestämt mig för att låta veckans motsatspar bli öst och väst.


Då får vi väl börja i öst. Jag har just sett en serie som heter Marco Polo. Den utspelar sig i Kina under de år som Marco Polo besökte Kublai Khans hov. Den här serien är delvis baserad på de källor som skrivit om Polo men lite tolkad. Det är inte ofta serier utspelar sig i Asien och framförallt inte i historisk tid. Sedan så pratar alla engelska men det är för att många av de kinesiskättade skådespelarna är från USA.

I öst utspelar sig Vikas Swarups Vem vill bli miljardär? som är grunden till Slumdog Millionaire. Den påminner inte så väldigt mycket om filmen med samma namn men Ram, som vi får följa, är vår ledsagare genom de många lagren som finns i Indien.

Väst är väl det vi förknippar med USA. Jag var som barn på besök i Alaska vilket är nästan så långt västerut du kan komma innan det blir öst. USA och Ryssland ligger närmare än en kan tänka sig. Alaska är det ställe där WICKED ligger i Maze Runner-serien. Kanske för att det är det enda stället där solen inte riktigt bränner sig fast. Nu är det inte Alaska jag tänker mig Margaret Atwoods The Handmaid's Tale utspelar sig. Då är vi nog på den amerikanska östkusten. En värld som känns hemsk men inte otrolig. Jag har alltid fascinerats av hur ofta USA får stå för kaos och förfall i dystopier.

Öst och väst var ju rätt mycket i fokus under Kalla kriget. De åren under 1900-talet som är svåra att förklara för mina elever. Den känslan som vissa av mina jämnåriga har vars föräldrar flytt Polen, Estland eller något annat öststatsland under dessa år. En liten rolig tysk film som handlar om hur öst och väst ändå möts är Good Bye Lenin som handlar om en östtysk familj precis vid murens fall.

3 kommentarer:

  1. det var en intressant resa fån väst till öst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kände att jag tänkte följa solens gång.

      Radera
  2. Good bye Lenin är verkligen fantastisk. Kanske ska använda den när jag har historia i vår.

    SvaraRadera