fredag 20 oktober 2017

Helgfrågan v. 42


Fredag och jag riktigt längtar tills arbetsdagen är över. Det känns i kroppen denna vecka. Hos Mia kom helgfrågan redan igår men jag orkade inte svara då. Så här lyder den i alla fall:

Vad tycker du en bra recension ska innehålla?
Och så en bonusfråga: vad brukar du unna dig när det är helg?

Jag tänker att bra recensioner innehåller inte alltid så mycket handling. Det ska vara så mycket som behövs. Sedan handlar det väl om miljön, karaktärerna och upplevelsen när en läser boken. Är den lättläst eller komplex. Passar boken in i den genre den är skriven i säger också en del. Det går att jämföra boken med författarens tidigare böcker eller andra i samma genre. 

Alltså det här är väldigt svårt. Det jag skriver är inte recensioner, personligen tycker jag inte det, för jag skriver lite om boken och sedan vad jag tyckte om den. Det är väldigt beroende av bok. Det är som ett dåligt boksamtal med mig själv skulle jag säga.

Jag brukar unna mig en riktigt god frukost på helgerna. Det är lite mer och lite annorlunda frukost. Alla andra dagar är det kvarg och flingor. På helgen är te, juice, macka, kvarg och ägg. Men då äter jag ju inte lunch före tolv heller. 

20 kommentarer:

  1. Jag gillar din formulering "som ett dåligt boksamtal med mig själv"... Ja, precis så är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det :). Skulle helst ha ett skönt samtal med andra men en blogg har ju begränsningar där.

      Radera
  2. nej, "riktiga" recensioner skriver inte jag, och andras recensioner läser jag helst efter att ha läst boken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Fast ibland när någon bok tokhyllats och jag inte förstår brukar jag läsa lite vad andra tycker. Bara för att förstå vad jag missat.

      Radera
  3. Recensioner är svårt och alla skriver nog olika, huvudsaken är att det kommer fram vad man tycker om boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant. Det är svårare att skriva när boken inte tilltalar en.

      Radera
  4. Alltså, generellt tycker jag bokbloggare underskattar sig själva. En del professionella recensenter skriver betydligt sämre om böcker än en del bokbloggare... Så vad som är en recension tycker jag är svårt att definiera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, en del skriver riktigt bra, andra dåligt. Vissa proffs skriver på ett sätt som om alla böcker måste sågas. Som svensklärare vet jag ju vad som ska vara med rent strukturellt men många elever hamnar i berättarträsket. Inte alltid bra.

      Radera
  5. Jag brukar inte heller kalla det jag skriver om böcker för recension.

    SvaraRadera
  6. "Så mycket som behövs" är en rätt perfekt beskrivning.

    SvaraRadera
  7. Det är svårt att skriva om böcker som en inte gillat tycker jag. Och ibland även om de som jag supergillat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt att vara reflekterande när en inte tyckt om en bok. Fast en bok som en älskar kan vara lika svår. Känslan är svår att få ned på pränt.

      Radera
  8. Hur och vad man skriver i en bokbloggsrecension tycker jag kan bli väldigt varierat från bok till bok, kan väl få va så tänker jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det får. Huvudsaken att för mig är att skriva för mig och mitt minne.

      Radera
  9. Ja precis jag vill inte heller kalla det recensioner utan lite mer tyckande från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns så. Glad att jag inte är recensent på riktigt. De verkar bli så sura med tiden.

      Radera
  10. Boksamtal med sig själv var en bra definition tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, funderar på att skriva så någon gång.

      Radera