onsdag 4 oktober 2017

Kvinnan på tåget



Jag har inte läst boken till denna film och jag tror att det är en stor fördel. Det är inte så att jag känner mig intresserad av att läsa den heller efteråt men det förklarar jag senare. Detta är filmen om en kvinna som är tragiskt skör och som försöker skapa logik i en händelse hon tror hon är delaktig i.

Rachel åker pendeltåg varje dag. När hon sitter där åker hon förbi det hus som hon och hennes man en gång delade men där han nu bor med sin dotter och nya fru. Rachel dricker en hel del och glömmer vad hon gör. Den dagen hon ser en kvinna kyssa en man som Rachel vet inte är hennes äkta make blir det problem. Hon försöker konfrontera kvinnan på kvällen men Rachel är full och Megan, som kvinnan heter, vill inte veta av henne.

När Rachel nästa dag vaknar är hon bakfull, och blodig. Hon minns ingenting och när hon får se att Megan är försvunnen blir hon rädd. Rachel har en historia av inte minnas vad hon gör och dessutom vara aggressiv när hon är full. Så hon tar kontakt med Scott, Megans man, och utger sig för att vara en vän. Sedan börjar en uppnystning som tar Rachel mot ett mål hon nog inte trodde den morgonen hon såg Megan kyssa en annan man.

Jag tycker att filmen är bra men jag mår lite illa av kvinnosynen. De flesta män är lite sviniga och Megan framställs som en ganska stor slampa. Någonstans känns det sunkigt eftersom filmen är ny och nog hade författaren kunnat komma på något annat. Det är den känslan jag har med mig när jag ser filmen. Jag blir ledsen för Rachels skull men även för Anna som också blir utsatt. Megan blir inte utsatt men utsätter sig. Är filmen sevärd? Ja, det är den. En bra dramathriller som är lite klurig men som också är underhållande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar