söndag 22 oktober 2017

Kalla mig Amanda av Josefine Sandblom



Det är inte ofta jag läser en bok av en debutförfattare men jag måste ju bredda mig. Faktiskt läste om jag om den här på någon bokblogg alldeles innan den släpptes och tänkte varför inte? Josefine Sandblom har skrivit en feel good roman som utspelar sig i Motala av alla ställen i Sverige. Inte för att jag har något emot Motala. Det kändes bara uppfriskande att allt inte alltid sker i Stockholm.

Det hela handlar om Lilly, Caroline och Marie som är vänner sedan lågstadiet. Lilly har nyligen gjort slut med sin pojkvän, Caroline är lyckligt gift med barn och Marie är singel men letar efter någon. Nu visar det sig att de flesta män som Lilly och Marie möter är sambo, gifta eller i alla fall i ett förhållande. Så de startar en blogg där de hänger ut männen. Bloggen får fart och snart vet hela Motala om den. Viktoria har skilt sig från Sören men de är bra vänner. Hon börjar dejta Peter och Sören träffar Lilly. Nu är det ju så att inget är lätt, inte ens i riktig feel good och så även här.

Jag gillar boken för den är rapp och rolig. Kanske är det inte så svårt att räkna ut vad som händer men det spelar ingen roll. Läsningen går fort och Malin Molin gör uppläsningen bra. Det jag reagerar på är att vissa karaktärer är så grova i mun och att lyssna på boken när du går och handlar rekommenderar jag nog inte. Det är rätt mycket sex i den här boken så det är nog bara bra att inte gå bland folk om du har lätt att rodna. Jag blev lite överraskad första gången men sedan gick det bättre. Lite mysig läsning på höstkanten.

2 kommentarer:

  1. Stort tack för att du lyfter mig och Amanda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul att du hittade hit. Det var bara roligt att läsa din bok.

      Radera