fredag 6 oktober 2017

Helgfrågan vecka 40


Det är fredag och sista arbetsdagen för denna vecka. Jag tänkte gå ut hårt med att svara på Mias helgfråga. Den handlar om Nobelpriset i litteratur.

Klockan 13.00 idag fick vi veta att Kazuo Ishiguro fått Nobelpriset i litteratur 2017.

Vad tycker ni om valet av Nobelpristagare 2017?
Kan ni tänka er att läsa något av denna författare?
Var det någon annan du hellre sett fått priset?

Jag tänker att det är helt okej. En författare som är mer tillgänglig och dessutom lite kommersiell. Jag har bara sett filmer baserade på hans böcker och ska jag vara ärligt tror jag inte att jag kommer att läsa något. Det lockar mig inte överhuvudtaget.

Ja, snälla Akademin, välj en kvinna som är ung och har många böcker kvar i sin skrivarsjäl. Bara för att chocka på riktigt. Fast vem det skulle vara vet jag inte. Bara att det kan vara uppfriskande med någon som ingen tippat.

20 kommentarer:

  1. Jag blev faktiskt lite överraskad över att jag kände till författaren och till och med sett en film som bygger på en av hans böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Jag insåg också att sett kanske två filmer till som han faktiskt skrivet manus till.

      Radera
  2. Detta är faktiskt en vinnare som jag skulle kunna tänka mig att läsa något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske, känner mig så nöjd att jag visste vem det var.

      Radera
  3. yngre kvinna föreslog jag också, Adichie, Ndyaie, Olga Tokarszuk eller Jeanette Winterson

    SvaraRadera
  4. Tycker också det är bra med en författare som är lättillgänglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för det är inte som att läsa vissa andra.

      Radera
  5. Det var verkligen överraskande i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gissar att Ishiguro också kände sig överraskad.

      Radera
  6. Jag känner mig väldigt ensam bland bokbloggare att inte ens känna till honom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast en kan ju inte känna igen alla författare. Det är ett gigantiskt företag att ens försöka.

      Radera
  7. Årets val var överraskande och det skulle vara än mer överraskande om valet varit en ung kvinna. Kanske nästa år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Nästa år bör de överraska på riktigt.

      Radera
  8. Jag tycker verkligen det är dags för en kvinna att få priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det känns så. Det finns många bra därute.

      Radera
  9. Kände inte alls till denna författare, varken vad gäller böcker eller filmer. Sällan någon yngre får priset, men årets pristagare var ju förhållandevis inte så gammal ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, han var ovanligt ung för att vara Nobelpristagare. Jag tror de blivit äldre med åren. Lagerlöf var ju 51 när hon fick sitt pris.

      Radera