tisdag 10 oktober 2017

Kulturkollos tisdagsutmaning: rymden

Denna vecka har Kulturkollo ett rymdtema. Jag måste säga att det är trevligt. I alla fall är veckans utmaning som följer:

Veckans tema, Rymden, har både lockat och skrämt i alla tider. Vi skriver i ämnet hela veckan men jag vill gärna veta mer om era rymderfarenheter. Hur ser ditt förhållande till rymden ut och vilket är ditt bästa rymdäventyr? Har du kanske en favoritfilm eller en bok som fått dig att betrakta stjärnorna på ett nytt sätt. Kanske är det en tavla eller ett stycke musik. Kanske bryr du dig inte det minsta lilla om det som finns eller inte finns där ute. Berätta!

Åh, vad svårt. Det finns något med rymden som tilltalar mig på en ganska hög nivå. Jag kan nörda ganska mycket.

Jag har faktiskt inte läst så många böcker som en kan tro men jag har sett mycket film och vi börjar väl i grunden. Jag tycker att filmer som handlar om det amerikanska rymdprogrammet alltid är bra. Eller jag fascineras av dem för att det ofta har hänt. En av de filmer som jag tycker om är The right stuff som handlar om de allra första astronauterna. Scenen där de lyckas åka upp längst ut i atmosfären med ett vanligt plan för att sedan störta ned. Den säger allt om deras passion.

Tanken på att kolonisera rymden och faktiskt träffa andra kulturer är något som många tänker och Gene Roddenberry skapade Star Trek med detta i tanken. Jag har sett allt som går att se och någonstans är det en spännande tanke att vi tar oss ut i rymden och skapar allianser. Någon beskrev Star Trek som en bild av kalla kriget där rymdskeppet påminner om en ubåt som den ensamma krigaren. Det känns som en ganska sann beskrivning. Sedan tycker jag och min syster bäst om Star Trek: TNG. Det bara är så.

Sedan får väl Star Wars stå för rymdfantasy där de faktiskt slåss med svärd i en värld där laserpistoler finns. Lite charmigt är det och jag ska säga att jag ser framemot den film som kommer nu i december.

Det finns skräck i rymden och Alien är fortfarande drottning på den biten. Ripley är den hårdaste bruden som slagits mot rymdmonster, eller alla monster någonsin. Där stannar vi. Rymden är stor, precis som filmgenren.

7 kommentarer:

  1. Det här är filmer som jag till och med hört talas om! Utom den första då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första är riktigt bra. Kanske lite långsam men bra skådespeleri.

      Radera
  2. Star Trek är makens favorit, jag har också tittat en hel del, Star Wars såg vi för... drygt trettio år sedan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg också Star Wars för drygt 30 år sedan för första gången. Då på hyrfilm och den fick bara hyra på sommaren när det regnade.

      Radera
  3. Närkontakt av tredje graden är en av mina favoritfilmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra den med :). Musikscenen är fin.

      Radera
  4. Star Trek är ju verkligen ett universum för sig, det finns hur mycket som helst! Jag har sett långt ifrån allt, men gillat det jag sett. Har du testat nya serien som precis kommit till Netflix?

    SvaraRadera