tisdag 24 oktober 2017

Kulturkollos tisdagsutmaning: I vilket fiktivt verk flyttar du in i?

Det är tisdag och denna vecka har Kulturkollo flytt som tema. Det leder till att veckans utmaning är som följer:

Då var det dags att göra det som man endast kan göra i fiktionens värld – färdas fritt i tid och rum! Veckans utmaning är helt enkelt att fundera över:

Vilket fiktivt verk skulle du vilja flytta in i? Varför?

Är det en film, en låt, ett konstverk, en roman eller kanske en TV-serie? Hade jag frågat dottern när hon var tre så skulle hon absolut flyttat in hos Pippi, numer läser hon Anna Karenina och skulle gladeligen flytta in hos den ryska adeln på 1800-talet. Jag själv tänker att det skulle vara spännande att vara med en vecka eller så på kontoret i Mad Men eller kanske väljer jag en Jane Austenroman? Hur är det med dig, vad skulle du välja?

Idag kommer svaret att bli långt tänker jag. Jag vill helst flytta in var som helst.

Som den Potterläsare jag är så flyttar jag väl in på Hogwarts men gärna som lärare. Alltså trolldomslärare känns helt rätt för mig.

En film jag skulle vilja flytta in i är Working Girl från 1980-talet. Alltså frisyrerna och axelvaddarna men framförallt så tror jag att Melanie Griffiths rollfigur, Tess, nog är en ganska bra chef.

Jag tänker ibland att vissa TV-serier är en glad aldrig har funnits på riktigt. Jag skulle aldrig vilja flytta in i Game of Thrones. En som jag skulle kunna tänka mig däremot är The Good Wife bara för att jag gillar tanken på amerikanska rättegångar. Där skulle jag kunna gå omkring och vara besökare.

En av mina favoritkonstnärer är Edgar Degas och jag skulle gärna flytta in i någon av hans tavlor där det dansas mycket. Inte för att jag kan dansa men jag gillar balett. Så jag kan titta på och förundras av hur lätt det ser ut.

Idag har varit en dålig dag på jobbet. Det är inte alltid kul att tampas med elevers fördomar och idag flög de sjövilt mot en utomstående gäst. Därför får mitt svar på låt vara att flytta in i Michael Jacksons Heal the World. Den känns bara bäst efter denna dag.

12 kommentarer:

  1. Kul att du också valde en tavla! Degas gillar jag också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans dansare ser ut att röra sig som lätta fjun.

      Radera
  2. jag har nästan varit på Hogwarts, besökt matsalen

    SvaraRadera
  3. Kanske det bästa vore att få vara en fluga på väggen eller eventuellt kunna vara med i andra världar helt osynlig och bara som besökare en kort stund.

    SvaraRadera
  4. Kul att vi är så många som nämner Harry Potter. Game of Thrones glömde jag lite bort, men den gäller även för mig. Otäck eller inte.

    SvaraRadera