söndag 12 augusti 2012

Trollkarlens lärling



Hmm, trollkarlar är tydligen på modet även utanför frökens sommarkurs. Det är nutid och Manhattan. I en gammal grekisk vas sitter två trollkarlar fast efter att ha slagits inför ögonen på en ung pojke. Pojken är viktig eftersom han är Merlins arvinge. Tja, 1300 år är ju liksom ingenting. Balthazar, Cage, har inneslutit Morgana Le Fey i en grimhållare samma dag som Merlin dog. Problemet är att Veronica, kvinnan han älskar, är därinne också. Nu vill Morganas följare släppa lös henne och låta henne förinta världen.

Detta är en Disneyfilm som lite baserats på Fantasia. Efter Sagan om ringen och Harry Potter och andra bra fantasyfilmer känns den här lite som jaha, det hade jag aldrig kunnat räkna ut med lilltån själv. Bechdeltest uppfylls knappast. Jag tror att det är kvinnor med men inte pratar de med varandra om någonting.

Merlin ska vara i England under medeltiden och Cage som en djup man med kunskap. Tja, jag vet inte jag. Jag tror att man ska vara actiongillare för att gilla denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar