fredag 10 augusti 2012

Reflektion kring ett läsande år

Utifall det nu är så att Bechdeltestet är applicerbart på böcker är det lite intressant att se hur de böcker jag läst de senaste åren står sig. Jag börjar med 2010 när jag i alla fall kom upp i sex böcker. Grattis till mig i efterskott.

Den första är Brännmärkt. Det finns mer än två namngivna kvinnor och de pratar med varandra. Dessutom om annat än män. Ta mig tusan. 

Ghost House 2.0 är inte riktigt lika kvinnovänlig. En kvinna som pratar med män tyvärr.

I de lugnaste vatten  
I den innersta kretsen  
I grunden utan skuld
Vi kör tre i en. Det är minst två kvinnor med som pratar om något annat än män. I varje bok. Det är bra.

Rotlös har två namngivna kvinnliga karaktärer som pratar med varandra. De pratar inte heller bara om män. Ta mig tusan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar