onsdag 19 september 2018

Läskompetens - lässtrategier för gymnasiets svenskkurser av Åsa Edenfeldt


Det här är en bok för dig som arbetar som svensklärare på gymnasiet i första hand. Att arbeta med läsning är inte lätt. Det kräver en hel del att göra det bra. Edenfeldt lyfter forskning och varför det är viktigt att arbeta med vissa saker. Jag finner läsningen bra och intressant. Det jag reagerar på är valet av romaner. Dessutom måste jag arbeta om vissa saker för att det ska fungera på mitt yrkesprogram. Vi får ofta lotsa eleverna mer och alla diskussioner är inte av godo i mitt klassrum. Det gäller att välja med fingertoppkänsla och jag skulle kanske önska att en person på ett yrkesprogram någon gång skrev en bok likt denna.

Det finns mycket som jag tar till mig men mycket som jag inte ens kan använda mig av. Att arbeta med text är svårt. Att ge mina elever läxa är svårare. Det är så att skillnaden mellan två lärare på samma skola är stor. Skillnaden mellan två program och elevgrupper är också stor. Det glöms ibland. Vi läser dessutom för lite digitalt, med ljud och bara i hård form. Elever behöver badas i alla former och inte bara i den form som läraren tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar