tisdag 18 september 2018

Kulturkollos tisdagsutmaning: Sydafrikanska litteratur- och kulturtips

Det är tema Sydafrika hos Kulturkollo. Vi får se om jag kan svara på dessa så att det blir bra.


Idag vill jag gärna att du delar med dig av dina 3 bästa kulturtips på temat Sydafrika. Det kan var litteratur, film, musik eller konst – blanda som du vill!

Svara i kommentarerna till det här inlägget eller i egen blogg (eller på valfritt socialt medium), glöm inte att lämna länk och/eller tagga Kulturkollo så att vi hittar ditt inlägg.

Jag gillar Farväl Bafana som handlar om Nelson Mandelas liv i fängelset. Det är en fångvaktare som är helt såld på apartheid som blir hans närmaste väktare. En hel del att fundera över.

En annan film, där Mandela också är med, handlar om det sydafrikanska rugbylaget som användes för att få landet att se sig som en nation. Invictus heter den och är en sportfilm men bra.

Det tredje får bli Sandslottet av André Brink som jag tyckte mycket om när jag läste den. Inte hans mest kända bok dock men god läsning.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Den är faktiskt bra. Morgan Freeman är som alltid kanon.

      Radera
  2. Tack för dina tips. Jag har inte läst något av André Brink så jag ska kanske börja med Sandslottet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att En torr vit årstid är lättare att läsa. Den är ju mest känd och filmatiserad.

      Radera