torsdag 25 februari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven V

Vi har kommit till V.  Snart väntar ännu klurigare bokstäver. Läs mer hos  enligt O.


Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på V?

Jag har tänkt lite och till slut kom jag fram till Veronica Roth. Hon är nog mest känd för Divergentserien och jag hoppas att hon skriver något mer. Jag tycker att, även om serien inte riktigt höll tre böcker ut, hon lyckas med att göra spännande ungdomsböcker som alla kan gilla. Jag tog ju Vibeke på O, dumma mig.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på V vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Sofia Vassilieva är en amerikansk ung skådespelerska som varit med i TV-serien Medium som äldsta dottern Ariel. Hon är också med i filmatiseringen av Jodi Picoults Allt för min syster. Hon är en ganska anonym skådespelerska och jag måste säga att jag är lite imponerad av henne. Hon gick ut college 2014 med mycket bra betyg vid Columbia. Min brylling gick där och läste in sin doktorsexamen i miljövetenskap och det kräver sina elever.

Vilken fiktiv kvinna med för- eller efternamn på V tycker du om?

Jag gillar Vanja som är en av poliserna i Hjort/Rosenfeldts serie om Sebastian Bergman. Det finns en önskan från min sida att de utvecklar henne lite mer. Starka kvinnliga karaktärer måste visas upp mer.


Vilken verk på V av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?

Buffy the Vampire Slayer är en riktigt bra TV-serie om en stark tjej. Den har sina stunder men i slutänden väljer hon sig själv. Det är faktiskt bra och en serie som håller i de flesta fall.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på V har du ännu inte utforskat?

Jag har läst böcker av Virginia Woolf men vill läsa mer. Det kanske är dags för omläsning.

11 kommentarer:

  1. Virginia Woolf känner jag ganska väl till, men de andra är okända

    SvaraRadera
  2. Har pinsamt nog inte läst något av Veronica Roth. Borde verkligen göra det, då många elever gillar och det verkar finnas en del att diskutera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns lite att diskutera i Roths böcker. De borde fungera väl med filosofi tänker jag eller religion. Jag förstår att dina elever tycker om böckerna. Det gör mina också.

      Radera
  3. Jag skulle gärna läsa något av Victoria Roth. Är hon släkt med någon av författarna Philip Roth och Joseph Roth?

    SvaraRadera
  4. Det höll på att bli Veronica Roth för mig också, sedan kom jag på att hon var med redan på R :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att tänka till. Blir det W kommer jag att få problem.

      Radera
  5. Buffy har till och med jag sett något avsnitt av.

    SvaraRadera