tisdag 16 februari 2016

Kulturkollos utmaning; Vem är din favoritgubbe?

Denna vecka är gubbvecka hos Kulturkollo. Dagens fråga blir sålunda vem som är ens favoritgubbe.

Ja, vem är det? Det finns en del gubbar i ens liv på gott och på ont. Jag brukar skämta om att en elev jag haft är den yngsta gubbe jag träffat. När en är 19 år och säger att det var bättre förr då är verkligen inte perspektivet långt. Farfar kanske men han har liksom alltid varit gubbe på ett sätt. Numera flankerad av far och farbror.

Annars gillar jag nog Walter Matthau som verkar ha varit född att spela gubbe. Han spelade farbror Nilsson i Dennis-filmen och nog kändes han lite gubbig mot Barbra Streisand i Hello Dolly. Trots sin vresighet är han ändå en liten charmig gubbe. Det är ju så de är.

Fast jag måste nog säga att en annan favoritgubbe är svensk. Ernst Gunther, som jag för många år sedan sett på scen, var en härlig gubbe i svensk teatervärld. Lite sur och godmodig och samtidigt gubbig. Så jag svarar två favoriter.

9 kommentarer:

  1. Jamen Ernst Gunther, vilken fin gubbe det var!

    SvaraRadera
  2. Walter Matthau har gjort en del härliga gubbar!

    SvaraRadera
  3. Walter Matthau har gjort en del härliga gubbar!

    SvaraRadera
  4. Walter Matthau skulle kunna fungera som urtypen för gubbe :)

    SvaraRadera
  5. Ja Dennis filmerna kommer jag ihåg, han gjorde Henry bra.

    SvaraRadera
  6. Visst var han med i Griniga gamla gubbar? Den gubbigaste filmen av alla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, med Jack Lemmon. Också en gubbe av rang :).

      Radera
  7. Svar
    1. Nja, det beror på de är. En del gubbar kan vara lite charmiga.

      Radera