torsdag 18 februari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven U

Veckans bokstav är U och detta är mina svar:

Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på U?

Det får bli Edith Unnerstad som skrev om Kastrullresan. U var en riktigt svår bokstav.


Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på U vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Ulrica Hydman-Vallien är en glaskonstnär av stora mått. Hon är känd för sina tulpaner och kanske lite konstiga ansikten. Egentligen är hon nog allkonstnär och det coolaste hon gjort är att designa flygplansstjärtar åt British Airways. Jag älskar glas och älskar hennes livfullhet, i alla från färger till vad som blåses. Jag äger en skön fågel av henne med tulpaner på. Hon är gift med Bertil Vallien och har en egen gata i Åfors där hon numera bor.

Vilken verk på U av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?

Det får bli Underbar och älskad av alla - och på jobbet går det också bra av Martina Haag. Den är lite dråplig och sådär härligt feel good. Det kan behövas när februari bjuder på grått väder.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på U har du ännu inte utforskat?

Jag har tre böcker av Linn Ullman i min bokhylla. Det vore kanske något. Kanske till och med den på norska bara för att öva.

4 kommentarer:

  1. Linn Ullman har jag också oläst i bokhyllan...

    SvaraRadera
  2. Jag fick med två Ullman, men ingen av dem hette Linn ;)

    SvaraRadera
  3. Hydman - Vallien var ett jättebra förslag. tänkte inte på det. men en Unnerstad fick jag med

    SvaraRadera
  4. Underbar och älskad av alla - och på jobbet går det också bra har jag bara sett. Sådana filmer funkar, men som bok går det inte alls :)

    SvaraRadera