fredag 19 februari 2016

Entwined av Heather Dixon



Jag började på denna för ett ganska bra tag sedan. Det tog rätt länge att komma in i den men det slutade med att jag läste den rätt lätt. Det är en retelling av The twelve dancing princesses som är en gammal saga bland annat berättad av bröderna Grimm. Här får vi följa Azalea och hennes 11 systrar. Alla flickorna är döpta efter blommor och de älskar att dansa. De är inte en speciellt rik familj trots att de är kungliga och Azaela, som är flicka, kommer inte att få styra landet utan hennes blivande man kommer att göra det.

När deras mor dör rämnar deras värld. Deras far drar ut i krig och de själva måste sörja i ett år. Att sörja innebär att inte dansa och det är genom dansen de minns sin mor. Framförallt är det sant för Azaela som saknar sin mor otroligt mycket. Det är med hjälp av Lord Bradford som de får tag på ett silverföremål som är magiskt. Det leder dem till en hemlig paviljong där de möter Mr. Keeper. Han låter dem dansa tills dess att deras skor slits ut.

Deras far, tillika kung, kommer hem efter kriget och försöker lära känna sina döttrar igen men det är inte så lätt alla gånger. Att han sedan startar en gåttävling för att få unga män att komma och träffa flickorna är en ganska trevlig företeelse som alla gillar.

Jag tyckte boken var bra. Den är min första retelling och jag läste nog fel eller råkade ta fel gratisbok. Det behövs nog en historia en känner igen bättre för att riktigt uppskatta fenomenet. Det är en ganska fin historia men den kräver sin läsare. Jag önskar att jag visste mer om originalsagan. Någon dag ska jag nog läsa en annan retelling tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar