tisdag 22 februari 2011

Klass 9A - en repris

Åhh, ska man ha mentorssamtal? Tack för att jag fick veta det. Nu kan jag känna mig upplyst. Vänta, ska man ha betygssamtal och visa eleverna hur de ligger till i förhållande till målen? Ska man? Kanske i nästa avsnitt får jag svaret.

Nej, nu är jag elak. Det är bra att man lyfter dessa saker men många duktiga lärare gör redan detta. Vi arbetar oss halvt fördärvade och går hem med en knut i magen som kanske försvinner i juli för att återkomma i augusti. Vi planerar lektioner, ringer föräldrar, håller samtal, bedömer och utvärderar våra lektioner och försöker se varje elev. Det är världens roligaste arbete men också ett kravfyllt där, i alla fall jag, känslan av otillräcklighet alltid finns. Alltid.

Jag känner så med Malin, den stackars NO-läraren, som har så svårt att nå sina elever. Jag hade samma problem som ny lärare. Det arbete jag lagt ned på mig själv som ledare och som lärare är enormt. Jag ifrågasätter alltid min undervisning och tar med det som är bra och lämnar det mindre bra bakom mig. Jag tittar först på min egen del i alla situationer och sedan andra. Men detta var ett personligt val, jag satt hemma och läste litteratur och hittade min egen stil. Idag har jag blivit en okej lärare, bra blir man egentligen aldrig. Jag ser mina individer i klassen och försöker göra saker så att alla når målen på sitt eget sätt. Ibland är det lättare än andra gånger. Men att tro att denna Malin inte går hem och tänker på sitt arbete, det är ganska nonchalant av de som tittar och även de som gjort programmet.

Jag hoppas hon får bra coachning bakom kameran. Det behöver alla ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar