lördag 12 februari 2011

Bokgeografi Portugal

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Portugal eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Nej men, António Antunes Lobo. Mannen som jag tycker borde får Nobelpriset. Boken jag läste först av honom var Förklara fåglarna för mig. Idag kommer jag inte riktigt ihåg vad det var som fångade mig men kanske var det att den var lite obehaglig. Jag har den inte i mina hyllor men skulle vilja ha den. Jag får leta.


2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Portugal. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Så, den enda kvinnliga författaren som jag kommer på som skriver på portugisiska och det är barnboksförfattaren Lygia Bojunga från Brasilien. En före detta koloni till Portugal så lite anknytning har den. Hon vann HC Andersen-medaljen för nästan 30 år sedan och hon fick Astrid Lindgrens minnespris. Den enda bok jag har läst, och som står i min bokhylla fortfarande, heter Min vän målaren som handlar, om jag minns rätt, om en pojke vars kompis tagit livet av sig och hur pojken bearbetar sin sorg.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Portugal, som du inte läst, men är nyfiken på.
Tja, jag vet inte jag, kanske José Saramagos Evangelium enligt Jesus Kristus. Jag har läst Saramago men inte den boken så lite nyfiken är jag allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar