måndag 10 april 2017

Väggen En utbränd psykiaters noteringar av Pia Dellson


Ibland tänker jag att jag är utbränd men vissa dagar är det svårt att tro det. Jag är trött men det kan vara för att jag också har lätt att bli övertrött när ljuset kommer. Min hjärna och ljus behöver tid att komma överens. Många i min omgivning säger att jag är på väg att bli utbränd men jag är bättre idag på att inte arbeta jämt. Jag struntar i vissa saker och låter dem vara. Allt behöver inte vara perfekt hela tiden men det är en ständig övertygelse från mig att tänka så.

Jag hamnade i en konflikt med en chef för tio år sedan. Jag var så virrig i huvudet att alla trodde att jag var knäpp men med hjälp av bästa Anette blev min hjärna på spåret igen. Trots omgivningens omsorg sjukskrev jag mig aldrig. Jag ville inte ge min chef det övertaget utan krävde företagshälsovård. Anette sa tidigt att det var jobb och inget annat som fick mig att må dåligt. Visst alla har dåliga dagar och jag hamnar ibland i ältande. Det är inte så konstigt. En kollega som lider av utmattningsdepression blir otroligt trött och är hemma i omgångar. Att jag blir stirrig är inte konstigt. Listor is da shit de dagarna. Eller att bara flyta med. Det har med stress att göra och det kräver rätt mycket av mig för att hålla fokus. Jag har faser jag måste ta mig igenom för att komma ut på andra sidan och gå vidare men det har jag lärt mig. Det handlar inte om vila utan att göra annat. Jag började med den här bloggen strax efteråt och började läsa historia på universitetet. Det var något annat och jag älskade att göra annat.

Boken av Dellson är väldigt bra men jag känner inte igen mig. Jag hade något annat som min arbetsterapeut brukade säga. Det var inte utmattning eller utbrändhet men med samma symtom. Så fungerar samhället idag att inget är bara en sak. Personer jag känner som blivit utsatta på sitt arbete för mobbning eller liknande kan få samma diagnos som en som blivit drabbad av utmattning. När arbetsmiljöverket tog tag i detta och publicerade OSA 2015:4 som handlar om psykosocial och organisatorisk arbetsmiljö grät jag. Det var den organisatoriska arbetsmiljön som var dålig för mig och idag är jag hårdare på jobbet. För att skydda mig och andra. I denna OSA står faktiskt mobbning med, älsk på den.

Ni som befinner er på gränsen eller har människor i er närhet som är på väg in i väggen läs den här boken. Den är bra och mycket tydlig. Kanske för att alla kan känna igen lite. Nu ska jag tvätta. Det är något nödvändigt men precis som att jag skriver på den här bloggen för min skull älskar min mamma att tvätta. Det är hennes flykt från världen där hon hittar lugn. Min pappa hittar det i trädgården och min syster att gå ut och gå. Lugnet måste alla hitta men vad som är ditt kan bara du veta. Kanske är det att spela Zelda. Rätt kul det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar