onsdag 12 april 2017

Saker jag hade velat veta när jag var 15 red. Diana Olofsson och Johanna Wester.



Det är inte ofta antologier ges ut men det händer och den här handlar om kvinnor som ger unga kvinnor råd. Livet blir bättre oavsett vad du tror och känn att du kan trots att det kanske är ologiskt för dig. Ta för dig och strunta i de normer som finns. Var normbrytande och vet att du inte är ensam.

Jag läser mig igenom dessa korta inlagor och tänker att det är aldrig lätt att vara kvinna. Det blir lättare med tiden men det går så långsamt ändå. Vissa texter stannar lite längre. Jag tänker på Bodil Malmstens om självmord som jag skulle vilja trycka ut i massor och ge till mina elever. Eller Ebba Witt-Brattström som massakrerar myter om kvinnor. Den intervju med Saud Ali som handlar om hur hennes lärare höll henne lite tillbaka gör mig ledsen. Annars blir jag glad därför att kvinnor kan lyckas och bli bra på något och faktiskt tjejer, det går över.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar