torsdag 13 april 2017

Olikhetsutmaningen: fågel och fisk

Skärtorsdag och solen skiner faktiskt ute nu på eftermiddagen. Det har varit regn och blåst. Inget negativt med det efter en torr vinter. Som sig bör är det dags för Enligt O:s olikhetsutmaning. Denna vecka är den som följer:

Veckans olikhetsutmaning blir en liten blinkning till påsken och orden är därför fågel och fisk. Kanske lite klurigt, men det går ju också att tänka på hur orden används som en markering för om något finns högt upp eller långt ner.


Jag funderar på om jag har läst någon bok med fokus på fåglar. Inte direkt men däremot har de funnits i utkanten. En liten fin pärla av Katarina Mazetti som heter Mitt liv som pingvin. Det hela utspelar sig under resa till Antarktis för att se pingviner. De parar sig för livet pingvinerna och kanske är det poängen med titeln också. Så där lagom crazy som Mazettis böcker kan vara.

Det var svårare med fisk måste jag säga. Eftersom det är påsk och jag är religionslärare tänker jag att det får bli Om Jesus av Jonas Gardell. Den är en fin betraktelse över Jesus, både hans liv och betydelsen idag. Jag tycker mycket om både den och Gardells bok om Gud. Fisk ja, det var det hemliga tecknet i Rom för kristna. Den förste biskopen av Rom var Petrus som en gång var fiskare. Passar väl i stilla veckan.

Glad påsk.

9 kommentarer:

  1. lite religiositet skadar inte vid påsk

    SvaraRadera
  2. bra val, särskilt Gardell och de kristnas symbol och Petrus

    SvaraRadera
  3. Mitt liv som pingvin låter som en bok jag kunde läsa.

    SvaraRadera
  4. Borde nog läsa Gardell böcker. Förmodligen blir jag ilsken av vissa delar, men det kan nog vara karaktärsdanande 🤓

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara. Det som inte dödar oss stärker oss :).

      Radera
  5. Jag har inte läst Om Jesus, utan bara Om Gud av Gardell. Blir lite sugen nu dock. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera