torsdag 6 april 2017

Olikhetsutmaningen: gråt och skratt

Det är en ny torsdag och ett nytt par olikheter. Hos Enligt O kan du läsa mer men här kommer utmaningen:

Som vanligt har jag gjort av med all energi och lite till när det snart är dags för ledighet. Frågan är om man ska skratta eller gråta åt all galen stress som fyller livet. Klart är att båda känslorna behövs och därför är veckan motsatspar just skratt och gråt.

Vi börjar med skrattet som jag gärna finner i filmer eller i serier. Det är så lätt att skratta åt något visuellt och ibland är det också i det kluriga jag skrattar åt. En film jag kan tycka mycket om och fortfarande skratta åt Absolut gisslan, eller the Ref, som handlar om en inbrottstjuv som råkar hamna i en situation där han måste hålla en familj gisslan. Det är bara det att denna familj har svart bälte i att bråka och de nöter ned denne stackars man. Det är en rätt rolig, men ganska liten, film med Kevin Spacey.

Gråter gör jag ofta i filmer men mitt svar kommer att vara en bok. Jag hatar den här boken. Nej, det göra jag inte men jag gråter varje gång ändå. Jag gillar verkligen Ulrike och kriget och Ulrike och freden av Vibeke Olsson. I slutet av andra boken möter hon Ove och följer med honom. Det är något tragiskt med hur hon säger att hon inte hade något med kriget att göra och jag tänker alltid att Ulrike lämnar så mycket bak om sig med de orden. Då gråter jag lite trots att jag läste dem så många gånger. Vanans makt är stor.

1 kommentar:

  1. Kevin Spacey är en duktig skådespelare. Ulrike - böckerna har jag inte läst, men jag har ett par böcker
    av Vibeke Olsson i hyllan

    SvaraRadera