onsdag 2 mars 2011

Wednesday, March 2, 2011

Write a post using the following words: placate, boring, solitary, crinkle, and juice.

Jag vet inte jag. Men här kör vi. Jag kommer ihåg en elev som älskade att låta som Homer Simpson. Han som alltid säger boring när han är uttråkad. Detta gjorde Dilan också, ofta och gärna. Så en dag i mars gav jag upp. Efter att ha gått igenom medeltiden och fått hört ordet för 30:e gången på en timma tog jag således hans stol, på vilken han satt, och lyfte ut dem båda. Jag låste dörren och fortsatte arbeta med resten av klassen. Han bankade på dörren en stund och helt plötsligt låstes dörren upp. In kom en kollega som skällde på mig för att stackaren satt i korridoren.


Det var bara att försöka blidka arbetslag, kollegor, föräldrar och rektor efter det. Min rektor tyckte egentligen bara att det var kul men höll god min och "bestraffade mig" i enrum. Föräldrarna tyckte att det var bra efter en stunds samtal. Mitt arbetslag, som jag inte gillade, var mycket arga en lång stund därefter.

Mitt jobb i detta arbetslag var ganska ensamt och jag hade ett stort arbetsrum för mig själv. Alla andra satt på andra ställen så det var ofta jag som eleverna hittade först.

Det var här som jag tappade rösten första gången. Jag satt med mina tjejer på slöjden och rynkade deras scenkjolar och det var här som jag jagade Johnny genom hela skolan när han skulle gå till skolsyster. Det var här som jag fick såpavatten över mig och blev matförgiftad i skolans matsal och glömde sjukanmäla mig. Det var mitt första arbete som lärare och jag har ett speciellt förhållande till platsen fortfarande. Jag blev slagen av en elev här och fick en bok i ansiktet och spräckte läppen. Jag hade hand om ett tema helt själv och det innebar jag och 80 elever ensamma en hel dag. Jag har aldrig varit mer trött. Vi hade friluftsdag en gång i månaden och jag fick använda en gammal krittavla.

Hur ska jag nu då få in juice? Jag var med på hemkunskapen ibland och vi gjorde fruktsallad och där finns det fruktjuice. Snacka om krystat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar