tisdag 22 februari 2022

Tisdagstrion vecka 8: Skuggor och speglingar

 



Jösses, vad tiden går. Snart är det mars och året 2022. Men först en tisdagstrio. Det är Ugglan & Boken som kommer på ett tema varje vecka. Denna vecka är skuggor och speglingar. 



1. Shadow and Bone av Leigh Bardugo. Detta är en ungdomsfantasy som utspelar sig i ett fiktivt land som påminner mycket om Ryssland. Det är en salig blandning mellan krafter och luftskepp. Det är också trevligt ibland. Den kom för något år sedan som serie på Netflix och tydligen ska den få en säsong två snart.

2. Mannen som sökte sin skugga av David Lagercrantz. Lisbet Salander och Mikael Blomqvist är tillbaka. Även om jag tycker böckerna är okej är de inte riktigt som Larssons versioner. Helt okej läsning. 

3. Skuggan över stenbänken av Maria Gripe. När jag valde böcker insåg jag inte att skugga var vanligast förekommande hos mig. Att inte ha med Gripe vore helt konstigt. Berta som undrar över livet och deras nya husjungfru Carolin. Jag läste nog den här 10 gånger på mellanstadiet. Det fick jag alltid göra när jag var före. 





23 kommentarer:

  1. Skuggan över stenbänken är den enda jag har läst i din trio. För några år sedan var det väldigt nära att jag köpte den, men jag är osäker på om jag någonsin vågar läsa om den. Tyckte så mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gripe har jag bara läst om en gång. Det är nog kanske bäst så.

      Radera
  2. har inte läst någon av dina tre. förstår att jag borde läsa Gripe

    SvaraRadera
  3. Jag tror att Gripeböckerna inte fanns när jag läste som värst som barn. Men jag har läst Tordyveln flyger i skymningen som vuxen.

    SvaraRadera
  4. Shadow and Bone ja. Nu har jag inte läst just de böckerna, men sett TV-serien.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker fortfarande att det är helt obegripligt att David Lagercrantzs fan-fiction får säljas med "Millenium" på framsidan...

    SvaraRadera
  6. Gripes bok älskade jag i skolan :)

    SvaraRadera
  7. Shadow and Bone är med i min trio och Skuggan över stenbänken har jag också läst.

    SvaraRadera
  8. Ja här var tre bekanta böcker och bra sådana.

    SvaraRadera
  9. Jag är fortfarande inte intresserad av att läsa Lagercrantz böcker. Tack för tipset om Gripe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså Lagercrantz är en smaksak. Min syster och jag behövde läsa vad han hade gjort med karaktärerna.

      Radera
  10. Jag har inte vågat mig på Lagercrantz version av Salander & co. Och nu ska ju min favorit Karin Smirnoff fortsätta serien - undrar hur det blir?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror nog på hur man väljer att tolka originalet. Jag får alltid för mig att Larsson hade en stor plan.

      Radera
  11. Shadow and Bone var en av de första böcker jag tänkte på, men jag hade ju med en av Bardugos andra böcker nyligen så tänkte att det var läge att förnya sig :)

    SvaraRadera